Apple noslēpumi (Grāmatas apskats)

Apple noslēpumi (Grāmatas apskats)

Iespējams, grāmata “Apple noslēpumi” pilnībā mainīs cilvēku prātos izveidojušos priekšstatu par Stīvu Džobsu kā informācijas tehnoloģiju “Jēzu”. Lai gan no ārpuses mīļš un pūkains, tomēr sava uzņēmuma iekšienē viņš bija tiešs, stingrs un prasīgs, un īpaši neuztraucās vai bauda padoto simpātijas, vai ne.

Tie, kuriem ir svarīgi saglabāt Stīva Džobsa taisnības cīnītāja un tehnoloģiju baltā bruņinieka tēlu, šo grāmatu lasīt neiesaku, taču, ja vēlēšanās uzzināt Apple panākumu noslēpumus ir spēcīgāka, tad grāmatas izlasīšana ļaus paraudzīties uz šo tehnoloģiju gigantu no neierastāka skatu punkta. Pateicoties šai grāmatai, ikvienam tās lasītājam būs iespēja ielūkoties uzņēmuma iekšienē, ko visus šos gadus tās vadītājs visiem spēkiem centās slēpt.

Iemesls, kādēļ viņš šādi rīkojās, ir tas, ka turot cilvēkus neziņā, sāk rasties baumas, savukārt, baumas ir daļa no Apple intrigas veidošanas taktikas, šādi nodrošinot jauno produktu bezmaksas pirmizlaides publicitāti. Taču kā vissvarīgāko iemeslu slepenībai Apple vadība min to, ka

Produktu izziņošana pirms to izlaides dod konkurentiem laiku reaģēt, vairo pircēju cerības un pakļauj ražotāju kritiķu uzbrukumiem. Uzņēmumi, kuri neapzinās slepenības lielo nozīmi, paši pakļauj sevi riskam.

Šī iemesla dēļ, Apple par jauniem produktiem nekad neko neminēja, iekams tie nebija gatavi un rīt jau nevarētu rotāt visu Apple veikalu plauktus.

Jāatzīst, ka slepenība valda ne tikai attiecībā uz ārpasauli – viss Apple uzņēmums ir slepenības dūmakas pārņemts. Informācija par jaunajiem produktiem nevar iziet ārpus Apple sienām arī tā iemesla dēļ, ka teju neviens darbinieks līdz galam īsti nezina, pie kādas ierīces radīšanas viņš strādā. Stīvs Džobss vienmēr bija pārliecināts, ka darbiniekam jāzina tikai tik daudz, lai viņš pienācīgi varētu veikt savu tiešo uzdevumu, un ne vairāk. Turklāt ir pierādīts, ka noslēpumu glabāšana kaitē smadzenēm, tāpēc Apple šo problēmu atrisina, pēc iespējas vairāk turot darbiniekus neziņā. Nevar noliegt, ka iespaidīgi ir arī uzņēmuma pūliņi, kādi tiek ieguldīti, šīs slepenības nodrošināšanai.

Nevar noliegt, ka Stīvs Džobss bija tas, kurš šo uzņēmumu darīja īpašu – sākot no vadības struktūras vienkāršošanas, birokrātijas mazināšanas, līdz pat jaunu ideju ieviešanai un visu svarīgo lēmumu pieņemšanai. Teju nekas šajā uzņēmumā nenotika bez viņa ziņas, kas, protams, vienlaikus bija kā uzņēmuma priekšrocība, tā arī lāsts. Taču neskatoties uz to, viņš panāca to, ko nevienam citam uzņēmumam līdz šim nav izdevies – radīt uzņēmuma kultūru, kura ir gluži kā reliģija.

Ne velti darbinieku vidū ir izplatīts teiciens: Visi, kas strādā Apple, grib tikt projām, un visi, kas ir ārpusē, grib nokļūt iekšā.. Darbs Apple uzņēmumā tik ļoti atšķiras no darba vides citos uzņēmumos, ka tie, kuri Apple nostrādājuši vairākus gadus, pametot Apple, nespēj iekļauties teju nevienā citā uzņēmumā. Šī iemesla dēļ, bijušie Apple darbinieki nereti uzsāk savu biznesu, taču Apple pamatvērtības viņos ir tik dziļi iesakņojušās, ka drīz vien viņi atskārš, ka paši negribot radījuši nule kā pamestā uzņēmuma līdzinieku.

Pēc Stīva Džobsa aiziešanas, visās malās nerimst sarunas par to, vai tik tas nav Apple norieta sākums, taču es neliktu uz to pārāk lielas cerības, ņemot vērā faktu, ka Stīvs ir darījis visu iespējamo, lai uzņēmums spētu strādāt arī bez viņa. Protams, Apple piedzīvos vēl ne mazums pārmaiņu, līdz tas nonāks pie optimālas vadības struktūras, lai gan jāatzīst, ka arī pēdējos četrpadsmit gadus tā nebija nevainojama – Džobss tikai apbrīnojami prata panākt, lai mēs pievēršam uzmanību labajam un nepamanām slikto.. Tāpēc tagad uzņēmumam ir visas iespējas uzlabot arī tās jomas, kuras Stīva Džobsa laikā palikušas novārtā, tā vienkāršā iemesla dēļ, ka tās viņu neinteresēja, ļaujot Apple spīdīgajam ābolam nākotnē iemirdzēties vēl spožāk un līdz ar to arī kārdinošāk.

Grāmatas paveiktais

Sākotnēji iegūtie materiāli bija domāti kā kārtējais padziļinātā pētījuma raksts žurnālam Fortune, taču materiāla bija gana, lai taptu vesela grāmata, kura vēlāk kļuva par New York Times un Wall Street Journal bestselleri.

Par autoru

Adams Lešinskis raksta par Silīcija ieleju un Volstrītu žurnālam Fortume, kur viņš ir štata autors kopš 2001. gada. Dzīvojot Sanfrancisko, viņš šim žurnālam ir sarakstījis centrālos rakstus par Apple, Hewlwtt-Packard un Google, kā arī padziļinātu pētījumu rakstus par Wells Fargo, Intel, Oracle, eBay, Twitter un riska kapitāla nozari.

Līdztekus vecākā redaktora darbam žurnālā Fortune, viņš ik nedēļu piedalās Fox News Channel sestdienas rīta programmā Cavuto on Business. Viņš ir arī Fortune ikgadējās tehnoloģiju konferences Fortune Brainstorm Tech līdzpriekšsēdētājs, pieredzējis orators un paneļdiskusiju moderators.

Pirms stāšanās darbā žurnālā Fortune Lešinskis bija slejas autors laikrakstam San Jose Mercury News un TheStreet.com. Viņš ir dzimis un uzaudzis Čikāgā, 1989. gadā Ilinoisas Universitātē ieguvis grādu vēsturē un politoloģijā. Dzīvo Sanfrancisko kopā ar savu sievu un meitu.

Autors: Adams Lešinskis
Nosaukums: Apple noslēpumi
Izdevniecība: Zvaigzne ABC
Izdošanas gads: 2013
Tulkojums latviešu valodā: Aija Čerņavska
Redaktors: Jānis Virziņš, Gunta Šustere
Lappušu skaits: 184
ISBN: 978-9934-0-3073-4

 uzzini-cenu

Scroll To Top