Hobijs kā bizness – kas būtu jāzina

Hobijs kā bizness – kas būtu jāzina

Kad cilvēki sāk apdomāt iespēju pievērsties biznesam, tad pirmais, kas nereti cilvēkiem iešaujas prātā – kādēļ gan nepārvērst hobiju ienesīgā biznesā? Šis ir visai nopietns jautājums, kuru nepieciešams kārtīgi apdomāt, pirms pieņemt galīgo lēmumu, šeit būs 10 apsvēršanas vērti jautājumi.

1. Tu neesi viens

Tas, ka tu sevi uzskati par apdāvinātu vienā vai otrā jomā, vēl nenozīmē, ka uz pasaules nav lērums līdzīgi apdāvinātu ļaužu.

2. Entuziasms vēl nav bizness

Tikai tādēļ, ka tev patīk ar to nodarboties, vai tas, ka tu zini daudzus līdzīgi domājošus biedrus, vēl negarantē to, ka jūsu entuziasms pārtaps dzīvotspējīgā biznesā.

3. Tavas kompetences līmenis

Tavi komerciāla rakstura panākumi ir atkarīgi no tavām prasmēm un lietpratības, tāpēc izvērtē sevi reāli. Vai tiešām tu esi tik prasmīgs, ka cilvēki būs gatavi maksāt par to, ko tu dari, vai arī tev šī nodarbe vienkārši sagādā prieku?

4. Darbs vai izklaide

Vai tu būsi spējīgs saglabāt disciplīnu un patiesi nodoties savai nodarbei, lai sasniegtu to, ko vēlies arī tad, kad šī nodarbošanās sāks likties vairāk kā darbs nekā izklaide? (kas, agrāk vai vēlāk, tā arī būs)

5. Pieejamie naudas līdzekļi

Skaidrs, ka tava brīvā laika nodarbošanās neprasa lielus finanšu ieguldījumus. Ļoti iespējams, tev jau ir iegādāts viss nepieciešamais inventārs, taču rēķinies ar to, ka pašdarbībai nepieciešamie izejmateriāli ir pavisam kas cits, nekā ražošanai paredzētie apjomi. Vai tev ir pietiekami līdzekļu, lai iegādātos izejmateriālus ražošanai nevis hobijam?

6. Finanšu plūsma

Vai tu esi izpētījis to, vai šī nodarbe tev ienesīs pietiekami finanšu līdzekļu? Tas, ka tu šai nodarbei iesākumā pievērsies arī bez jebkāda finansiāla rakstura kompensācijas, tev tomēr jāsaprot, ka šai nodarbei biznesa līmenī ir nepieciešams ienest pietiekami naudas līdzekļu, lai tu spētu noturēties tirgū vai kā minimums nodrošināt pašam sev iztiku.

7. Tev jābūt īpašam

Piesātinātā tirgū ir ārkārtīgi grūti izcelties. Ja tev nav nekā cita, ar ko izcelties, kā tikai zemākas cenas noteikšana nekā konkurentiem, tad labāk paliec pie sava pašreizējā darba. Pazeminot cenu, tu neizdari pakalpojumu nedz sev, nedz konkurentiem, jo tādā veidā ir ārkārtīgi grūti noturēties virs ūdens, it īpaši, ja konkrētā niša ir tirgus dalībnieku pārpildīta.

8. Biznesa kapacitāte

Ikviens hobijs, tikko pārvērst biznesā, iesākumā būs ar visai ierobežotu produkcijas kapacitāti, tāpēc tev jābūt skaidram, kā iespējams ražošanas apjomus palielināt, jo domāju, ka ar laiku tas tev kļūs par visai aktuālu jautājumu.

9. Tas prasīs no tevis vairāk

Atšķirībā no hobija, bizness no tevis prasīs vairāk uzmanības. Līdz ar to tev jābūt gatavam risināt jautājumus, ar kuriem tu nesaskaries hobija līmenī. Kā vienu no tiem varu minēt daudzajos nepatiku izraisošo grāmatvedību, no tās tev neizbēgt! Kā otrs varētu tikt minēts – mārketings. Parūpējies par to, ka tava produkcija iziet tautās. Pieliec visas pūles, lai tavas produkcijas nosaukums būtu sastopams ikviena cilvēka leksikonā.

10. Interešu konflikts

Vēl viens svarīgs aspekts – hobijs ir jautājums par patiku un vēlmēm, taču bizness ir jautājums par tavu klientu patiku un vēlmēm. Tev jārēķinās, ka tās ne vienmēr jums sakritīs, tāpēc tev jābūt gatavam kalpot savam klientam. Stingri pastāvot uz savu, ļoti iespējams, paliksi bez klientiem.

Ja tu patiesi vēlies radīt biznesu, tad es tev ieteiktu izstrādāt reālu biznesa plānu ar pilnīgiem finansu aprēķiniem un saprātīgiem pieņēmumiem. Tas tev dos iespēju šo biznesu izvērtē bez finansiāla riska un noteikt, vai tas ir tavu pūliņu un ieguldījumu vērts. Bet ja tev joprojām saglabājas patika pret savu hobiju tik lielā mērā, ka esi gatavs tam nodoties katru dienu, tad varbūt labāk atrast darbu attiecīgā jomā? Tādā veidā tu varēsi izbaudīt savu aizraušanos bez lieka riska un galvassāpēm, ko tev sagādātu biznesa pārvaldīšana. Taču es uzskatu, ka vislabāk šo nodarbi atstāt kā nepilna laika nodari, kuru tu veic, saglabājot arī savu dienas darbu. Tā būtu lieliska alternatīva, lai uzsāktu biznesu, kas joprojām apmierina tavas personīgās vēlmes un vajadzības, un, kas, manuprāt, ir pats svarīgākais, neliek tev uzņemties nevajadzīgu risku.

Ar brīdi, kad tu uzsāc biznesu, kaut vai balstītu uz hobiju, tavs primārais darbs ir nekas cits, kā vadīt biznesu.Ričards Pāns

Scroll To Top