Idejas, kas pielīp (Grāmatas apskats)

Idejas, kas pielīp (Grāmatas apskats)

Ikvienam no mums ir lieliskas idejas, taču, kad jautājums nonāk līdz šo ideju nodošanai citiem, saskaramies ar būtisku problēmu – kā pasniegt ideju, lai tā sasniegtu savu mērķi? Grāmatas autori Čips un Dens Hīti ir veltījuši laiku tam, lai izpētītu veiksmīgo ideju uzbūvi un noskaidrotu, ar ko tad īsti atšķiras prastas idejas no idejām, kuras iesakņojas, vai, citiem vārdiem – PIELĪP!

Savā pētījumā autori noskaidrojuši to, kas Ļevam Tolstojam bija zināms jau izsenis – Visas laimīgās ģimenes ir līdzīgas cita citai, nelaimīgās ir nelaimīgas katra savā veidā, savukārt, attiecinot to uz idejām, jāsaka, ka

Visas veiksmīgās idejas ir līdzīgas cita citai, bet visas neveiksmīgās ir neveiksmīgas atšķirīgā veidā.

Tas nozīmē, ka visām lieliskajām idejām ir kaut kas kopīgs, tāpēc nav īsti jēgas censties saprast, kāpēc tava ideja izgāzās. Tai vietā labāk veltīt visu savu uzmanību tam, lai ikvienu savu ideju padarītu par “lipīgu”, ievērojot galvenos veiksmīgu ideju pamatelementus, par kuriem tad stāstīts šajā grāmatā.

Kā jau minēju, problēma galvenokārt neslēpjas pašā idejā, bet gan veidā, kā mēs to pasniedzam. Lai mūsu idejas sasniegtu dzirdīgas ausis, mums ir jāparūpējas par to, lai iespēju robežās tiktu ievēroti seši vienkārši principi, kuru spēkos ir iedzīvināt teju ikvienu ideju un padarīt to iespējami “lipīgāku”. Viens no pirmajiem principiem ir vienkāršības zelta likums. Pieļauju, ka daudziem tas nav nekāds pārsteigums, bet joprojām cilvēki bieži vien pārcenšas ar skaidrojumiem, tādējādi padarot savu vēstījumu tikai sarežģītāku un grūtāk uztveramu. Tāpēc vienkāršība noteikti ir tas, uz ko der tiekties, jo ne velti eksistē teiciens: Jo vienkāršāk, jo labāk!. Taču šeit būtu jāatzīmē, ka vienkāršība nebūt nav paviršība…

Kā otrs princips var tikt minēts pārsteiguma efekts. Mēs visi ļoti labi zinām, ka cilvēkiem patīk pārsteigumi, protams, labie pārsteigumi vairāk, nekā sliktie, taču neskatoties uz to, tieši pārsteiguma efekts ir tas, kas rada pieķeršanos vienai vai otrai idejai. Tas galvenokārt skaidrojams ar psiholoģiskiem aspektiem. Tomēr jautājums – Kā mēs varam radīt pārsteiguma efektu? joprojām saglabājas. Grāmatas autori noskaidrojuši, ka pārsteigumi rodas tad, kad pieviļ mūsu pieņēmumu mehānismi jeb tajā brīdī, kad realitāte būtiski atšķiras no tā, ko mēs bijām iedomājušies. Nav noslēpums, ka tieši šo aspektu visbiežāk cenšas izmantot reklāmās, jo negaidītais pavērsies pievērš uzmanību un paliek atmiņā ilgāk.

Visbeidzot, nevienam nepatīk tukši statistikas dati, kuri nebūt nerosina cilvēkos nedz interesi, nedz iztēli, tāpēc svarīgi ir sausos faktus padarīt “dzīvus”, un to vislabāk var paveikt stāstot stāstus. Šādi rīkojoties tu it kā aicini cilvēkus iesaistīties, jo īpaši tad, ja šie stāsti ir emocionāli bagāti, jo, kā norāda grāmatas autori,

Ne vienmēr ticība faktiem cilvēkus motivē pietiekami, lai viņi rīkotos, tāpēc mērķis ir padarīt idejas emocionālas, tādējādi veicinot cilvēku ieinteresētību.

Šie ir tikai daži no principiem, kuri būtu jāievēro, ja vēlies, lai tava ideja kļūtu dzīvotspējīga un sasniegtu iecerēto. Pat ja tu savā idejā iekļausi tikai daļu no kopā sešiem “lipīgu” ideju pamatprincipiem, tev noteikti būs krietni vien lielākas izredzes uz panākumiem, nekā bez tiem. Tāpēc novēlu tev veiksmi visu savu ideju iedzīvināšanā, un kad tu to dari, vienmēr atceries,

Pie debesīm nav piecu Polārzvaigžņu, tāpat arī nevar būt pieci vissvarīgākie mērķi.

Par autoriem

Čips Hīts ir psiholoģijas profesors Stenforda Universitātes Vadības zinātņu fakultātē. Viņa pētījumu objekts vairāk nekā 10 gadus ir bijušas idejas, kas izplatās un iesakņojas sociālajā tirgū, nepiesaistot naudu reklāmai, bez jebkādām sabiedrisko attiecību speciālistu aktivitātēm, bez valdības atbalsta vai kādas citas palīdzības. Pirms dažiem gadiem viņš izveidoja populāru lekciju kursu Stenforda Universitātē – “Kā idejas padarīt lipīgas?”. Viņa pētījumu rezultāti lasāmi daudzos akadēmiskajos žurnālos, un šo pētījumu populārzinātniski pārskati publicēti tādos izdevumos kā Scientific American, The Financial Times, The Washington Post, Business Week, Psychology Today un Vanity Fair.

Dens Hīts ir konsultants Duke Corporate Education – Djūka Universitātes paspārnē izveidotā starptautiskā vadītāju apmācības un attīstības bezpeļņas organizācijā. Viņš ir strādājis par politikas programmu konsultantu Aspenas Institūtā, vadījis 10 pētījumus Hārvarda Biznesa skolā un izstrādājis apmācību programmas Djūka Universitātes vadošo darbinieku izglītošanas nodaļā, kuras izmantojis, strādājot ar Fortune 500 vadītājiem, kā arī bijis redaktors Fast Company – vienā no ietekmīgākajiem žurnāliem ASV. 1997. gadā Dens Hīts kļuva par vienu no izdevniecības Thinkwell dibinātājiem un strādāja par tās galveno redaktoru. Šī izdevniecība radīja jaunu, novatorisku koledžas mācību līdzekļu sēriju. Viņš ir konsultējis tādas organizācijas kā Microsoft, Nestle, Nissan un Macy’s.

Autori: Čips Hīts un Dens Hīts
Nosaukums: Idejas, kas pielīp
Izdevniecība: Zoldnera izdevniecība
Izdošanas gads: 2011
Tulkojums latviešu valodā: Iveta Pumpura
Redaktors: Valdis Zoldners
Lappušu skaits: 252
ISBN: 978-9934-8083-2-6

 uzzini-cenu

Scroll To Top