Jums nav biznesa, ja…

Jums nav biznesa, ja…

Katru dienu arvien pieaugošam skaitam cilvēku aktuāls kļūst jautājums par pievēršanos uzņēmējdarbībai ar mērķi to, veiksmīgi pārvaldot, pārvērst ilgtspējīgā biznesā. Un ne velti, jo tieši bizness ir viena no izaicinošākajām, un piedevām, ar nosacījumu, ja organizēta pareizi, arī viena no ienesīgākajām nodarbēm pasaulē. Bet kā jau pamanīji, ir daži būtiski “JA”, jo ne visa veida uzņēmējdarbība var tikt uzskatīta par veiksmīgu biznesu, tāpēc šajā rakstā piedāvāju iepazīties ar 10 pazīmēm, kas liecina, ka tas, ar ko tu nodarbojies NAV bizness. Tātad, JUMS NAV BIZNESA, JA…

1. Jums nav vērtību

Pastāv divu veidu vērtības, vienas, protams, ir pašas vērtības pakalpojumu un preču formā, bez kurām uzņēmējdarbība vispār nav iedomājama. Taču ir arī uzņēmuma iekšējās vērtības, kuras liecina par organizācijas morālo stāju, briedumu un stabilitāti. Vērtības uzņēmuma iekšienē norāda uz darbinieku garīgo veselību visos organizācijas līmeņos. Turpretim, ja šādu vērtību nav, tad ir visai viegli aiziet biznesa vides neceļos.

2. Jums nav mērķu

Nav šaubu, ka var izvēlēties jebkāda veida ceļus, ja nav pilnīgi nekādas sajēgas par to, kurp vēlies nonākt. Turklāt mērķu neesamība uzņēmējdarbības jomā liecina tikai par mērķu neskaidrību arī privātajā dzīvē. Ja organizācijai nav mērķu, tad nav iespējams plānot, nedz uzņēmuma stratēģiju, nedz uzņēmuma attīstību, taču, ja šo lietu nav, tad kāda velna pēc mēs šeit vispār kaut ko darām?

3. Jūs nerisināt citu cilvēku problēmas

Nav vienkārši iekarot savu tirgus nišu, ja tu piedāvā kaut ko tādu, kas cilvēkiem vai organizācijām vispār nav vajadzīgs. Patiesībā, tas nav vis grūti – tas ir neiespējami! Lai veiksmīgi darbotos biznesa vidē, tev jābūt lieliskam cilvēku pazinējam, taču, kas ir vēl svarīgāk, tev jābūt lieliskam cilvēku problēmu pazinējam. Atpazīsti cilvēku problēmu – atrisini to, un tu kļūsi stāvus bagāts.

4. Jums nav darbinieku

Vai zini, kas ir tā būtiskākā iezīme, kas atšķir biznesu no pašnodarbinātības? Tu uzminēji, tie ir darbinieki. Kamēr tu esi vienīgais uz kā pleciem turas tavs tā saucamais bizness, tad zini, ka tev vēl nav biznesa. Bizness sākas tad, kad tu vari netraucēti paiet maliņā un priecāties par to, cik veiksmīgi tavs bizness spēj darboties arī bez tevis, taču, lai to panāktu, tev neizbēgami būs nepieciešami darbinieki.

5. Jums nav sistēmas

Galvenā problēma, kādēļ nav iespējams pieņemt darbā cilvēkus, lai beidzot no tiesas sāktu veidot pilnvērtīgu biznesu, ir sistēmas trūkums. Iekams tu varēsi pieņemt darbā kādu, kurš veiks konkrētas darbības, tev ir jābūt izstrādātai, kaut arī nepilnīgai, tomēr kaut kādai sistēmai, kurā noteikts kā veicama viena vai otra procedūra un kā tas viss sasaistās ar biznesa darbību kopumā. Ja biznesa sistēma nebūtu tik nozīmīga, tad šodien nepastāvētu daudzās konsultāciju firmas, kuras sniedz palīdzību tieši sistēmu izstrādāšanā.

6. Jums nav konkurentu

Lai gan daudziem šķiet, ka tā būtu paradīze zemes virsū, tomēr ikvienam ir jāapzinās konkurentu nepieciešamība, jo tieši konkurenti ir tie, kas mūs mudina kļūt vēl labākiem un sniegt saviem klientiem arvien pieaugošu vērtību. Konkurenti ir tie, kas mums neļauj ieslīgt pašapmierinātībā, jo tiklīdz tā tiks sasniegta, neizbēgami iestāsies stagnācija. Un visbeidzot, ja tev liekas, ka tavai darbības jomai nu tik tiešām nav konkurentu, tad ir divas iespējas, vai nu tu esi uzgājis zelta āderi, vai arī tavs bizness ātri vien noies pa burbuli.

7. Jums nav apgrozāmo līdzekļu

Viena no visbiežāk pieļautajām, un tajā pašā laikā viena no visdārgākajām kļūdām ir tieši attiecībā uz apgrozāmiem līdzekļiem. Šī kļūda ir jo īpaši izplatīta tieši uzņēmēju-iesācēju aprindās, jo viņiem šķiet, ka pietiek ar to, ka uzņēmums ir aprīkots ar iekārtām, pieņemti darbā visi vajadzīgie un reizēm arī nevajadzīgie cilvēki, kad pēkšņi sanāk attapties pie sasistas siles, jo izrādās, ka nauda ir nepieciešama ne tikai biznesa izveidošanai, bet arī tā organizēšanai. Apgrozāmie līdzekļi uzņēmumam ir kā eļļa dzinējam, tev var būt pats jaudīgākais dzinējs, taču tas nedarbosies kā nākas, iekams tajā neieplūdīs viņam tik nepieciešamā “dzīvības sula”.

8. Jums nav pārdošanas

Tu vari ražot pašu lieliskāko produkciju pasaulē, taču tā nebūs nekā vērta, ja viņa tā arī stāvēs tava uzņēmuma noliktavā apaugusi ar putekļu kārtu. Lai bizness varētu veiksmīgi darboties un realizēt savu produkciju, ir nepieciešams, lai cilvēki par to uzzina. Zinot to, ka cilvēki pēc dabas ir slinkas būtnes, ir diezgan muļķīgi domāt, ka cilvēki centīsies par tevi uzzināt paši. Tāpēc tev ir jābūt tam, kurš liek par sevi manīt, un, šķiet, nav nekā tāda, kas to izdarītu vēl labāk, kā lieliska pārdošanas komanda.

9. Jums nav apmierinātu klientu

Ja tu lielāko daļu sava laika velti tam, lai meklētu jaunus klientus, nevis rūpētos par attiecību kopšanu ar jau esošajiem klientiem, tad tu neko daudz neatšķiries no 90 procentiem pārējo uzņēmumu. Diemžēl, tāpat kā tavu, arī šos 90 procentus uzņēmumu nevar pieskaitīt pie veiksmīgiem. Sen jau ir pierādīts, ka uz atkārtotiem klientiem uzņēmums pelna vidēji par 30 procentiem vairāk nekā uz jauniem klientiem. Ar ko tad tu visu šo laiku nodarbojies?

10. Uzņēmumā tu esi pats gudrākais

Kamēr pašnodarbinātie pie sevis darbā pieņem cilvēkus, kuri ir mazāk attapīgi par pašu vadītāju, biznesa īpašnieki zina, ka patiesībā jārīkojas gluži pretēji. Tu un tavs uzņēmums nevar augt, ja tev apkārt ir vieni vienīgi nejēgas un bezpalīdzīgi neprašas, turpretim, strādājot komandā ar cilvēkiem, kuriem ir tādas zināšanas, kuru tev pašam nav, dod tev iespēju augt kopā ar uzņēmumu.

Tas, ka tu esi nodibinājis uzņēmumu un esi vienīgais tā darbinieks, vēl nenozīmē, ka tev ir bizness.
Ričards Pāns

Scroll To Top