Kolektīvais ģēnijs (Grāmatas apskats)

Kolektīvais ģēnijs (Grāmatas apskats)

Grāmatas autori met izaicinājumu pastāvošajam uzskatam par līderības lomu organizācijā. Balansējot uz striktas hierarhijas un pilnīgas anarhijas robežas, mūsdienu vadītājam jābūt spējīgam iedvesmot viņa darbiniekus veikt inovācijas, tikai ir viena problēma – nevar piespiest vai norīkot veikt inovācijas, cilvēkiem ir jāgrib tās veikt.

Inovāciju procesā vadītājs ieņem tādu kā veicinātāja lomu, radot savai darbinieku komandai kontekstu, kurā strādāt un sadarboties, nevis vīziju, kurai sekot. Jo, kā norāda grāmatas autori, inovācijas visbiežāk rodas ideju saspēlē, mijiedarbojoties cilvēkiem ar dažādām specializētām zināšanām, pieredzi un viedokli. Bet tas savukārt veicina, spraigas diskusijas, no kurām vadītāji nereti cenšas izvairīties, jo:

Dzirksteles, kas lec patiesās diskusijās, mēdz apdedzināt vai vismaz radīt saspīlējumu un spriedzi. Taču visaptverošs strīdu un konfliktu nosodījums tikai noslāpēs radošai sadarbībai nepieciešamo brīvo ideju plūsmu un bagātīgās diskusijas.

Tāpēc viens no būtiskajiem inovācijas procesa aspektiem, kuram vadītājam būtu jāpievēršas, ir komunikācijas kultūras attīstīšana organizācijā, tai skaitā rūpīgi nošķirot lēmumu pieņemšanas hierarhiju no cilvēku komunicēšanas brīvības.

Grupa vai organizācija, kas cenšas radīt inovācijas, palielinās savas izredzes gūt panākumus, ja darbosies drīzāk kā džeza grupa, nevis maršējošs pūtēju orķestris.

Visbeidzot inovācija ir kā “komandas sporta veids”, kurā individuālie centieni pārtop par ko vairāk, tādēļ ir svarīgi radīt spēcīgu kopienas sajūtu. Kad cilvēki jūtas tai piederīgi, viņi ir gatavi saskarties ar personiskajiem inovāciju radītajiem izaicinājumiem, kopīgi radot kaut ko tādu, kas ir svarīgāks par katru no viņiem kā indivīdiem, kā arī lielāks par to, ko katrs no viņiem varētu sasniegt vienatnē.

Līderis ir kā gans. Turas ganāmpulkam aiz muguras, ļaudams, lai veiklākie iet pa priekšu un pārējie tiem seko, nesaprotot, ka tos visu laiku vada no aizmugures.Nelsons Mandela

Par autoriem

Linda A. Hilla ir Volisa Breta Donema katedras biznesa vadības profesore Hārvarda Universitātes Biznesa skolā. Viņa ir Līderības iniciatīvas nodaļas priekšsēdētāja un ir vadījusi neskaitāmas tālākizglītības programmas vadošiem darbiniekiem. Patlaban viņa ir uzņēmumu State Stree Corporation, Eation Corporation un Harward Business Publishing valdes locekle. Hila Čikāgas Universitātē ieguvusi doktora grādu biheiviorisma zinātnēs un maģistra grādu izglītības psiholoģijā.

Gregs Brando ir Maker Media, prezidents un izpilddirektors. Pirms tam viņš bija par tehnoloģijām atbildīgais izpilddirektors Walt Disney Studios, bet pirms tam bija Pixar un Disney Animation Studios vecākais viceprezidents tehnoloģiju jautājumos. Brando ieguvis bakalaura grādu un maģistra grādu elektrotehnikā Masačūsetsas Tehnoloģiju institūtā. Pēc dienesta ASV gaisa spēkos viņš turpināja studijas Djūka Universitātes Fukua biznesa skolā, kur ieguva uzņēmējdarbības vadības maģistra grādu.

Emīlija Trūlava ir pētniece ar desmit gadu pieredzi, pētot līderību, inovācijas un organizatoriskās pārmaiņas uzņēmumos visā pasaulē. Pašlaik viņa studē Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta Slouna menedžmenta skolas Organizāciju studiju programmas doktorantūrā.

Kens Lainbeks ir autors un līdzautors, sadarbojoties ar biznesa līderiem un teorētiķiem, sarakstījis piecpadsmit grāmatas, no kurām divas bijušas bestselleri. Viņš ir arī treneris un lasa lekcijas augstākā līmeņa vadītājiem un viņu komandām. Pirms kļūt par rakstnieku un treneri, Lainbeks vairāk nekā divdesmit piecus gadus bijis līderis, augstākā līmeņa vadītājs un menedžeris privātās, publiskās, bezpeļņas un valdības iestādēs.

Autori: Linda A. Hilla, Gregs Brando, Emīlija Trūlava un Kents Lainbeks
Nosaukums: Kolektīvais ģēnijs
Izdevniecība: Lauku Avīze
Izdošanas gads: 2014
Tulkojums latviešu valodā: Ingūna Beķere
Redaktors: Evija Veide
Lappušu skaits: 288
ISBN: 978-9934-15-045-6

Scroll To Top