Noķert uz āķa (Grāmatas apskats)

Noķert uz āķa (Grāmatas apskats)

Patiesība par to, kādā veidā lielās korporācijas, ar mūsu pašu atļauju un iesaistīšanos attīsta mūsos jaunus paradumus un, mums pašiem to nemanot, “noķer uz āķa”, lai mēs ik dienu veiktu kādu noteiktu darbību jeb, kā autors to dēvē, izmantojot kādu tehnoloģiju, “pakasītu niezi”.

Ir pietiekami daudz grāmatu par cilvēka ieradumiem, taču nav daudz grāmatu, kuras pētītu to, kādā veidā šie ieradumi mūsos tiek veidoti, jo īpaši mūsdienu tehnoloģiju laikmetā, kad cilvēki ir gatavi atsacīties no vitāli svarīgām lietām un darbībām par labu iespējai kārtējo reizi “paglāstīt” savu viedtālruni.

Trešdaļa amerikāņu apgalvo, ka labāk atteiktos no seksa, nekā iztiktu bez mobilajiem tālruņiem.

Protams, ne visos gadījumos ir jābūt tik fanātiskai nostājai, lai atklātos, ka esam “noķerti uz āķa”, jo nereti tas notiek it kā pavisam “dabiski”. Tas tikai parāda to, cik ārkārtīgi pārdomāts bija konkrētā produkta veidošanas process, par ko tad arī vairāk tiek stāstīts šajā grāmatā. Tas ir kā pētījums, kura centrā ir “Āķa modelis”, kas sastāv no 4 faktoriem, kuri nosaka paradumu veidošanās ciklu, un kā šos faktorus iemiesot reālos produktos, ar mērķi izveidot jaunus paradumus produktu lietotājos.

Ņemot vērā šādu zināšanu potenciālo ietekmi, vietā ir jautājums par manipulācijas ētiku un morāli, kam grāmatā veltīta atsevišķā nodaļa, lai izprastu, kurā kvadrantā “Manipulācijas matricā” atrodas tieši tavs uzņēmums. Taču pirms ķerties tūlīt pat jauna produkta izstrādei, ir jāsaprot, ka ne visiem uzņēmumiem un to radītajiem produktiem ir iespējams izveidot šāda veida paradumu, vai arī tas, ka ne visi projekti ir vienlīdz veiksmīgi jaunu paradumu veidošanā, pat, ja tavs produkts ir šķietami labāks par jau tirgū esošo.

Daudzas inovācijas cieš neveiksmi, jo patērētāji iracionāli pārvērtē veco, kamēr uzņēmums iracionāli pārvērtē jauno.

Grāmatā ir vairāki piemēri par to, kā praktiski labākas idejas nav izrādījušās dzīvotspējīgas tikai tāpēc, ka nav spējušas piesaistīt tām nepieciešamo kritisko masu. Jo nepietiek tikai radīt kaut ko labāku, cilvēkiem jeb lietotājiem ir patiesi jāgrib tajā iesaistīties, tam ir jābūt relatīvi vienkārši izdarāmam, tam ir jāapmierina kādu viņa slēpto vajadzību un ikreiz lietotājam ir jāsaņem kāds mainīgs ieguvums, kas liktu šo produktu vai preci izmantot atkal un atkal no jauna. Citiem vārdiem, produktam jāiziet pilns “Āķa modeļa” cikls.

Jāsaka, ka šī grāmata ir ar divējādu raksturu – uzņēmējiem tā māca, kā izstrādāt paradumus veidojošas aplikācijas, savukārt, ierindas cilvēkam tā palīdz labāk izprast to, kādā veidā tie paši uzņēmumi mūsdienās cenšas manipulēt ar mūsu apziņu. Tā teikt, noderīgas zināšanas abām frontēm.

Par autoriem

Nirs Eijals raksta, konsultē un vada lekcijas par tēmām, kas atrodas psiholoģijas, tehnoloģiju un biznesa saskares punktos, kā arī sniedz konsultācijas vairākiem Sanfrancisko līča rajona jaunajiem uzņēmumiem, riska kapitāla firmām un inkubatoriem.

Kopš 2003. gada viņš nodibinājis divus tehnoloģiju uzņēmumus. Jaunākais no tiem saņēma finansējumu no Kleiner Perkins Caufield & Byers. Nirs ir lasījis lekcijas Stenforda Universitātes Uzņēmējdarbības fakultātē un Jaso Plantera Dizaina instutūtā Stenforda Universitātē.

Viņa raksti publicēti žurnālos The Atlantic, Harvard Business Review, Forbes, Psychology Today, TechCrunch, kā arī blogā NirAndFar.com. Nirs studējis Stenforda Universitātes Uzņēmējdarbības fakultātē un Emori Universitātē.

Raiens Hūvers ir autors un novērotājs, kas raksta par roduktu tendencēm, izaugsmi un rīcības ieprogrammēšanu. Viņa esejas publicētas izdevumos Forbes, Fast Company, The Next Web un Pando Daily.

Raiens ir bijis produktu direktors firmā PlayHaven, kura izstrādā risinājumus mobilo spēļu veidotājiem. Viņš ir viens no Product Hunt – jauno produktu ikdienas topa – veidotājiem un pasniedz 12 nedēļu programmu jaunu uzņēmumu dibināšanā Tradecraft.

Autori: Nirs Eijals un Raiens Hūvers
Nosaukums: Noķert uz āķa
Izdevniecība: Zvaigzne ABC
Izdošanas gads: 2015
Tulkojums latviešu valodā: Aija Čerņevska
Redaktors: Margita Krasnā
Lappušu skaits: 192
ISBN: 978-9934-0-5040-4

 uzzini-cenu

Scroll To Top